-- -" Προκειμένου να λειτουργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ως φορέας ηγεμονίας των δικών μας αντιλήψεων, πρακτικών, αρχών και αξιών ζωής, θα πρέπει να παραμείνει σε επαφή με την κυβέρνηση αλλά αυτόνομος από το κράτος, ώστε να μπορεί να επιτελεί να ελέγχει, να διορθώνει και να υποδεικνύει. " -
-- * Εμείς εμπεδώνουμε καθημερινά την αξιοκρατία, τις ίσες ευκαιρίες και το κράτος δικαίου για όλους τους Έλληνες πολίτες, ανεξάρτητα από τις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις τους και τον τρόπο ζωής τους. * -


Σάββατο, 7 Ιουλίου 2012

Τι λέμε στους μαθητές για το φασισμό;



Προσποιηθήκαμε τους έκπληκτους όταν ανακαλύψαμε πόσοι γοητεύονται από την ένταξη σε τέτοιες ομάδες. Σύντομα θα ξαναγυρίσουμε τους προβολείς αλλού για να μην βλέπουμε ή για να κάνουμε πως δεν βλέπουμε 
Τώρα που φαίνεται να τέλειωσαν όλα ίσως είναι η στιγμή να αρχίσει η σοβαρή συζήτηση. Εξάλλου αυτό που πραγματικά τέλειωσε ήταν μόνο οι βουλευτικές εκλογές και οι μαθητικές εξετάσεις…
 του Βασίλη Συμεωνίδη
Στην ταινία «το μεγάλο κανόνι»* ο Θανάσης Βέγγος ανακαλύπτει πως ο γιος του είναι μπλεγμένος σε μια νεοναζιστική οργάνωση. Αυτό που αναρωτιέται είναι ένα επανειλημμένο «Τι σου είπανε;» δίνοντας με σύντομες απαντήσεις την πραγματικότητα που έζησε πολύς κόσμος κατά την περίοδο της Κατοχής1. Βέβαια, το 1981, όταν γυρίστηκε η ταινία ήταν εποχή με άλλες ευαισθησίες και ενδιαφέροντα.Στις μέρες μας προσποιηθήκαμε τους έκπληκτους όταν ανακαλύψαμε πόσοι γοητεύονται από την ένταξη σε τέτοιες ομάδες. Σύντομα θα ξαναγυρίσουμε τους προβολείς αλλού για να μην βλέπουμε ή για να κάνουμε πως δεν βλέπουμε. Και βέβαια δεν πρόκειται να αναρωτηθούμε σοβαρά τι λέμε στους μαθητές – στα πλαίσια του σχολείου – για την πρόσφατη ιστορία και κυρίως για την ιστορία που σχετίζεται
με τον φασισμό… Πρακτικά: τίποτε!

Επικεντρώνω την αιτιολόγηση αυτού του «τίποτε!» στο μάθημα της ιστορίας όπως διδάσκεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ταξινόμηση της ύλης είναι τέτοια, ώστε όλες οι «ευκαιρίες» χάνονται: στο δημοτικό θα πρέπει να φτάσουμε στην στ΄ τάξη, μετά το Πάσχα, αν ο ρυθμός του μαθήματος είναι γρήγορος, για να ακουστούν ή να συζητηθούν δυο τρία πράγματα σχετικά με τον β΄ παγκόσμιο. Το ίδιο επαναλαμβάνεται στην γ΄ γυμνασίου. Για την γ΄ λυκείου και την παραγκωνισμένη ιστορία γενικής παιδείας… ας μην το θέσουμε καν. Έτσι, χωρίς να μπούμε στην ουσία και στο περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων, βλέπουμε ότι η στοιχειώδης γνώση για σημαντικά ιστορικά θέματα του 20ου αιώνα επαφίεται σε άλλες πηγές. Την έλλειψη προφανώς δεν μπορούν να αναπληρώσουν οι «γιορτές» της 28ης Οκτωβρίου ή της 17ης Νοέμβρη, ούτε βέβαια η διδασκαλία της μεταπολεμικής λογοτεχνίας. Αντίθετα η έλλειψη γνώσης ακυρώνει περισσότερο τόσο τις σχολικές «γιορτές» όσο και το περιεχόμενο της μεταπολεμικής λογοτεχνίας μας.

Ένα έμμεσα συναφές θέμα ο διαφωτισμός και η γαλλική επανάσταση που διδάσκονται στο μάθημα της ιστορίας, στη γ΄ γυμνασίου (περίπου δέκα σελίδες στην αρχή του βιβλίου), αλλά ακυρώνονται στο λύκειο. Εκεί η διάταξη της ύλης είναι τέτοια που χρονικά ορίζει τη διδασκαλία τους στο τέλος της β΄ τάξης. Αυτά, λοιπόν, που κατά τη δεκαετία του ’80 και ως τα μέσα της δεκαετίας του ’90, ήταν κομβικά σημεία στην ύλη της ιστορίας, εφόσον αποτελούν την αφετηρία του νεότερου κόσμου, φαίνεται να χάνονται από τις σχολικές αίθουσες.

Εντωμεταξύ συνεχίζουμε να κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε. Έπεσα τυχαία σε έρευνα που έγινε το 2005 κατόπιν παραγγελίας ευρωπαϊκού φορέα. Εκεί διαπιστώθηκε ότι το 85% των Ελλήνων θεωρούμε τις μειονότητες εθνική απειλή και πάνω από 87% δεν θέλουμε τους μετανάστες2. Αρνούμαστε να μελετήσουμε τα ερωτήματα που προκύπτουν από τα στοιχεία αυτά, οπότε είναι αναμενόμενο να πείθουν απλοϊκές και βίαιες απαντήσεις.

Βεβαίως οι αιτίες του φαινομένου που τέθηκε, δηλαδή της γοητείας που ασκεί η ακροδεξιά σε πολλούς νέους, δεν είναι μόνο ζήτημα γνώσης. Εξάλλου και στην ταινία, ο γιος του Βέγγου παραμένει αμετανόητος παρά τις «απαντήσεις» του πατέρα του. Οι αιτίες περισσότερο βρίσκονται στην εξαθλιωμένη πραγματικότητα της κοινωνίας και στην ευάλωτη ψυχολογία ανθρώπων που ακρωτηριάζονται συναισθηματικά. Όμως, η γνώση είναι το πρώτο μέσο που έχουμε για να κατανοήσουμε, για να προστατευτούμε και για να προστατέψουμε. Εφόσον η γνώση μπορεί να «σοκάρει» περισσότερο.

Α, να μην ξεχάσω κάτι «άσχετο»: σε πόσα σχολεία, κατά την πρωινή συγκέντρωση δημιουργείται στρατιωτικό κλίμα με παραγγέλματα «προσοχή» και «ανάπαυση»; Και με κείνες τις μαθητικές παρελάσεις που βεβαίως έχουν εθνικό ρόλο, αλλά συνιστούν αντιπαιδαγωγική πρακτική, τι θα γίνει;

1. http://www.youtube.com/watch?v=kwWD-wISdX4&feature=related
2. http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4381508
3. το 2009 ο Σύλλογος διδασκόντων του 1ου Πειραματικού Δ.Σ. Θεσσαλονίκης είχε θέσει έμπρακτα και τεκμηριωμένα το ζήτημα,
http://www.alfavita.gr/ank_b/ank23_10_9_0350.php

Πηγή: alfavita

*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...